Skulderjakken

I mange reklamer, der henvender sig til den moderne mand, kan man støde på særdeles velsoignerede, smilende mænd, der netop har været ved frisøren, netop har børstet tænder, og netop har barberet sig, så det ser ud som om de ikke netop har barberet sig. Mændene er af en lidt ubestemmelig alder, ungdommelige, men alligevel modne, drengede, men alligevel ansvarsfulde. Og så har de et dyrt og stilfuldt, men ikke alt for stift jakkesæt på, men med den lille finte, at jakken er slynget over skulderen, mens pegefingeren holder i stroppen. Du kender det sikkert, som en James Bond smoking til mænd.

Er det en reklame for jakker til mænd, hårprodukter, barbermaskiner, tandpasta? Det er tilsyneladende uden betydning. Faktisk tror jeg ikke et sådan foto ville fungere i en reklame for habitter, eller jakker til mænd, men ville nok komme til sin ret i en reklame for stærkere alkoholiske drikke, dyre sportsvogne, eller noget helt tredje, der ikke kan ses på billedet.

JAKKEN AF?

Men hvorfor beholder han ikke jakken på? Og hvorfor skal den absolut hænge på skulderen? Hvad ville der ske, hvis han bandt den om livet med ærmerne? Jeg tror at kombinationen af den flotte succes-mand i dyrt tøj, og den let afslappede gestus med herrejakken over skulderen skal vise mentalt og økonomisk overskud, samtidig med afslappet uhøjtidelighed. Og det sælger åbenbart! Det er nok bare herretøj der gør mænd forvirret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *